Hoe plaats ik goede foto's?
Wist je dat maar liefst 80% van alle contactopnames gebaseerd is op de sfeer en professionaliteit dat een profiel uitstraalt? Een goede profielfoto is daarom ontzettend belangrijk om meer bezoekers naar jouw profiel te leiden!
Jouw profielfoto: Geef meteen de juiste sfeer weer!
Terwijl websitebezoekers door de zoekresultaten scrollen, trek jij met een sfeervolle profielfoto meteen de aandacht. Hoe je dat precies doet? Supereenvoudig! Door een duidelijke link met je massagepraktijk.
Ruil je selfie of vakantiefoto in voor een meer professioneel kiekje. Een foto van je mooi aangeklede massagepraktijk of ontvangstruimte bijvoorbeeld. Wat kaarsen of massageolie op de achtergrond et voilà… gezelligheid troef!
Natuurlijk mag je ook zelf op je profielfoto staan. Vraag in dat geval aan iemand anders om een foto van jou in je massageruimte te nemen, of gebruik een statief voor een professionele look!
Vooraf bijsnijden
Wordt jouw foto niet goed weergegeven door ons systeem en wil je hem toch gebruiken, dan kan je hem best vooraf zelf bijsnijden tot een vierkant.
Ook afbeeldingen zonder gezicht, zoals je logo, een foto van je praktijkruimte of een natuurfoto, worden herleid tot een vierkant. Deze afbeeldingen kan je best op voorhand zelf bijsnijden om ze correct weer te geven.
Je foto's of afbeeldingen kan je eenvoudig met het knipprogramma of Paint op je PC bewerken. Ook met het Foto's programma op Windows kan je foto's bewerken.
- Klik bovenaan rechts op 'Bewerken en maken' en selecteer bewerken.
- Klik daarna op 'Bijsnijden en draaien' en selecteer bij 'Hoogte- en breedteverhouding' de optie 'Vierkant'. Zo creër je het perfecte formaat voor je profiel foto.
- Om af te werken klik je op 'Gereed' en daarna op 'Opslaan'. Je foto is dan helemaal klaar om te uploaden!
Daarnaast kan je ook gebruik maken van een online foto-editor. (Kies het 1:1 formaat voor de juiste verhoudingen en selecteer dan het deel van je foto dat je graag wil weergeven).Dit is perfect voor een rechthoekige foto waaruit je een vierkant wil knippen. Het is niet geschikt voor langwerpige logo's. Lees daarvoor hieronder verder.
Voor een optimaal resultaat maak je je foto
best niet kleiner dan 400x400, of 400 pixels op 400 pixels. Zo behoud je
ten allen tijde de beeldkwaliteit van je foto.
Je logo gebruiken?
Wil je graag je logo gebruiken als profielfoto, dan moet je mogelijk witruimte toevoegen om de afbeelding vierkant te maken. Daarvoor gebruik je best Paint.
- Open Paint en klik bovenaan op 'Formaat wijzigen'. Je krijgt dan een nieuw veldje te zien.
- Onder 'Formaat wijzigen, kies je bovenaan voor 'pixels' (en dus NIET voor 'percentage').
- Staat het vakje 'Hoogte-breedteverhouding behouden' aangevinkt, vink het dan uit.
- Geef dan bij 'Horizontaal' en 'Verticaal' hetzelfde cijfer in, bv. 750.
- Klik op OK.
- Je hebt nu een vierkant werkveld. Plak hierop je logo, plaats je het in het midden en sla op! Je afbeelding is nu klaar om op de website te worden geplaatst!
Alle foto’s worden door ons fotosysteem automatisch herleid naar een vierkant of rond formaat. Zorg dus voor een foto van goede kwaliteit met voldoende ruimte rond het onderwerp van je foto.
100% zeker zijn van een mooi eindresultaat? Dan kan je jouw foto op voorhand al tot een vierkant bijknippen. Dat kan via het knipprogramma of Paint op je computer bijvoorbeeld. Of, gewoon heel eenvoudig via je smartphone!
Meerdere foto’s
Hoe meer foto’s, hoe leuker natuurlijk! Meerdere sfeerfoto’s (2 tot 8) verhogen de waarde van je profiel en geven bezoekers een mooi beeld van wat ze kunnen verwachten. Een professionele close-up foto van jezelf is bij de extra foto’s zeker wél een meerwaarde.
Maar hoe zorg je nu voor professionele foto’s met de juiste sfeer? Heel eenvoudig! Met onderstaande tips ben je al een goed eind op weg…
Tips and tricks
1. Maak een scherpe, goed belichte foto. Een recente camera of zelfs jouw gsm of iPad kan hiervoor al voldoende zijn. Of vraag een vriend om even langs te komen met zijn recente smartphone.
Gebruik voor de foto zoveel mogelijk natuurlijk daglicht of kleed je ruimte aan met voldoende sfeerverlichting. Een flits vermijd je best. Een tijdelijke extra spot met warme licht (denk aan een bureaulamp of een staande lamp uit je woonkamer) kan daarentegen wonderen doen!
2. Zorg voor een gepast perspectief in je foto. Een foto vanuit vogelperspectief (van bovenaan getrokken) kan voor een vreemde dynamiek zorgen. Probeer tijdens het fotograferen eens verschillende perspectieven uit. Zo kan je nadien de leukste foto kiezen!
3. Zet je massagepraktijk in de spotlights. Jezelf in de picture zetten is ook prima, maar doe dit steeds samen met je praktijk.
Enkele leuke onderwerpen voor je foto:
- Je massageruimte
- Jijzelf met je praktijkruimte op de achtergrond
- Een mooie detailfoto van je praktijkruimte, massagetafel, olieflesjes, …
- Een foto van een genietende klant
- Een foto van jezelf terwijl je masseert
Welke foto’s leveren minder contactopnames op?
- Vakantiefoto’s
- Foto’s met je partner, kinderen of huisdier. Hou het professioneel.
- Een close-up van jezelf zonder link met je massagepraktijk
- Selfies
- Wazige of slecht belichte foto’s
Kies zorgvuldig wat je in beeld brengt. Te veel naakt komt vaak vreemd over op een foto. Probeer dus een mooie balans te vinden. Leg bij foto’s van een massage zo eerder de nadruk op jezelf i.p.v. op de klant.
4. Zorg voor een uitnodigende ontspannen sfeer in je foto:
- Kleed de ruimte waarvan je een foto neemt mooi aan met kaarsen of bloemen
- Plaats je producten zoals massageolie mooi in beeld
- Leg een opgevouwen of gedrapeerde handdoek op je massagetafel
- …
5. Om een foto mooi online te kunnen weergeven, heeft een foto minstens 72 dpi (dots per inch) nodig. Door met je rechtermuisknop op je foto te klikken en naar ‘Eigenschappen’ te gaan, kan je bij ‘Details’ je dpi bekijken. Is deze lager dan 72 dpi, dan gebruik je best een andere heldere foto.
Voorbeelden van goede en minder goede foto’s
Kies je ervoor om jezelf op je profielfoto weer te geven? Dat kan! Zorg dan voor een foto waarop een duidelijke link is met je praktijk, zoals een foto van jou in je massageruimte. Vermijd foto's waarop enkel je hoofd en schouders te zien zijn.
Een professionele sfeer is belangrijk. Probeer foto's met partners, vrienden etc. dus te vermijden. Ook selfies kunnen onprofessioneel ogen. Reisfoto's of foto's van feestjes gebruik je ook beter niet. Jouw profiel draait rond jouw massagepraktijk en dat maak jij duidelijk met jouw foto's.
Belichting is van groot belang. Een foto getrokken met flits of ander hard licht oogt alles behalve uitnodigend. Probeer dus zo veel mogelijk warme tinten te gebruiken om sfeer mee te geven aan je foto. Dat bereik je met kaarsen, lampen met warm licht etc.
Close-ups: ze kunnen een mooi beeld geven van de handelingen die je uitvoert tijdens je massages. Extreme close-ups zoals op de linker foto zijn echter af te raden. Probeer je foto's steeds voldoende breed te trekken, zodat zowel jij als je klant in the picture komen te staan. Toon zoals op de rechter foto dat het bij jou puur genieten is. Vermijd verder ook grote juwelen zoals horloges of armbanden. Laat niks afleiden van de boodschap: jij geeft hemelse massage's.
DE boodschap: sfeer sfeer sfeer. En ontspanning natuurlijk. Alles wat die elementen extra in de verf kan zetten is welkom en onderstaande voorbeelden tonen perfect hoe dat kan. Detailfoto's zijn een perfecte laatste stap om geïnteresseerden helemaal verkocht te krijgen.
Stockfoto’s
Toch niet zeker van je foto’s? Dan kan je ook steeds een stockfoto gebruiken. Gebruik nooit zomaar een foto die je vond op Google! Stockfoto’s zijn doorgaans niet zo duur en mag je commercieel gebruiken. Online vind je veel handige sites zoals Istock of Shutterstock.(linken)
Er bestaan ook een aantal websites waarop je gratis stockfoto’s kan vinden, zoals Flickr of Pexel. (linken) Ga daar wel altijd even na of je de foto mag gebruiken voor commerciële doeleinden.
Een eigen foto blijft uiteraard wel leuker en persoonlijker dan een stockfoto!
Neem er even de tijd voor, en vraag de mening van vrienden, familie of zelfs klanten! Een professionele, sfeervolle foto zorgt ervoor dat je veel vaker gecontacteerd wordt… Zo wordt jouw profielfoto écht je visitekaartje!
Het belang van copyright en auteursrechten
Iedere afbeelding, foto, illustratie etc. heeft een eigenaar. Die eigenaar beschikt over het copyright of auteursrecht en kan zo beslissen hoe ze hun foto’s ter beschikking stellen en op welke manier die gebruikt mogen worden.
Bij foto’s die je zelf trekt, bv. je vakantiefoto’s of selfies, ben jij de eigenaar. Deze foto’s mag je dus vrij gebruiken zoals jij dat wil.
Maar met andere foto’s die je online vindt moet je goed opletten. Denk bv. aan stockfoto’s, een leuke foto die je ziet op Google of Facebook, een persfoto (ook als jij er op staat) etc.
Algemeen is de regel hier: heb je de foto niet zelf aangekocht, gebruik hem dan maar beter niet – zeker niet in commerciële context. Ook jouw profiel bij ons valt onder dat commercieel gebruik.
Zelfs met foto’s die je zelf hebt laten trekken door een professionele fotograaf, stel je best even af wat de do’s en don’ts zijn. Maak altijd duidelijk dat je de foto’s voor commerciële doeleinden wil gebruiken, en maak afspraken over bv. het bewerken van de foto’s.
Schend je dit copyright en gebruik je foto’s die niet de jouwe zijn, of waarvoor je geen gebruiksrecht hebt aangekocht, dan zal Vind-een-Massage.be je verantwoordelijk stellen bij eventuele boetes en andere wettelijke gevolgen.
Welke foto's mag ik wel gebruiken?
Heel veel eigenlijk!
Zoals gezegd mag je foto’s die je zelf hebt getrokken vrij gebruiken. Let wel op met foto’s waarop hoofdzakelijk kunst zoals schilderijen, beeldhouwkunst etc. staat.
Ook foto’s die je zelf aankoopt mag je gebruiken. Denk daarbij vooral aan stockfoto’s. Bewerkte afbeeldingen die je zelf maakt via programma’s als Canva vallen ook onder dit luik.
Ten slotte zijn er ook best wat platformen die gratis stockfoto’s ter beschikking stellen. Dit is een fijn manier om je profiel een professionele uitstraling te geven zonder grote kosten te maken. Onze favorieten zijn de fotoplatformen Pexels en Unsplash.
Bekijk per platform wel nog even de concrete regels over het vrij gebruik, bv. hoe je de foto’s mag bewerken, in welke context ze mogen gebruikt worden en of er gevraagd wordt om vermelding te maken van de auteur.